As promised you will find some pictures of the "Arnhem Open 2015" and the "World Championchip F3B 2015" below. If you want a picture in original size you can contact me.
Pictures are taken on 26 July (Arnhem Open) and 30 July (WC F3B 2015).
Dan meteen maar een verslagje van het beeld dat ik als helper van dit WK gekregen heb. Als helper sta je tijdens de duurtaak bij de teams als er gevlogen wordt. Interessant om te zien hoe verschillend de sfeer in de teams is. In sommige gevallen gespannen en in andere gevallen ontspannen. Het is niet per definitie zo dat de spanning stijgt naarmate het team of de betreffende individuele deelnemer hoger in het klassement staat. Er waren ook piloten bij die in het klassement geen enkele rol van betekenis speelden maar toch mijn stopwatch met die van hun verschillende keren, tijdens één vlucht, wilde controleren. De hoeveelheid spanning bij sommigen herken ik niet bij mezelf als deelnemer in 2005. Nu werkt het bij mij zo dat de spanning weg is als ik eenmaal vlieg. De voorbereiding en de start vind ik wel spannend. Zeker als tegelijk gestart wordt. Er vinden tijdens de duurtaak ook momenten plaats waarbij het de tijdwaarnemer wel heel moeilijk gemaakt wordt om niets te zeggen. Dat is in een paar gevallen dan ook niet gelukt.
Tijdens de afstandstaak en de speedtaak zit je als jurylid onder de rakken. Ik heb afwisselend onder rak A en onder rak B gezeten. Bij rak A wordt je na verloop van tijd knettergek van de 5 verschillende toeters de ganze dag door. Het is ook moeilijk om uren achter elkaar geconcentreerd te blijven. Aflossing is echt een must, maar die was er niet helaas. Vanwege fouten hebben verschillende deelnemers hun vlucht opnieuw moeten maken. Dat is niet goed. We maakten gebruik van de Tsjechische toeterinstallatie omdat de Nederlandse installatie gesneuveld was. Goed dat er een back up was. De Tsjechen hadden de installatie zo geprogrammeerd dat de 3 juryleden per rak tijdens de speedtaak met niet meer dan 0,2 seconden verschil op de knop moesten drukken. Dat wordt steeds moeilijker naarmate je langer onder het rak zit. Ook daar zaten we een paar keer mis.
Bij de afstandstaak besloten de deelnemers de werktijd te gebruiken om hoogte te winnen in thermiek. Als jurylid moet je dan 3 minuten naar een hoog cirkelend model turen die meestal met nog 4 anderen aan het draaien was. Dat ging dus ook niet goed. Een model verwisselen gebeurt dan heel snel. Er waren ook piloten die de afstandstaak 500 - 600 meter verderop gingen vliegen. Uiteraard toegestaan volgens het reglement, maar wel een grote belasting voor de mensen onder de rakken. Ik kreeg bewondering voor 2 piloten, namelijk Graig Goodrum en Andreas Böhlen die het tijdens de afstandstaak presteerden om vrij consequent 1 meter achter basis B te keren op elke hoogte. De meeste piloten keren op het signaal waardoor je dus 2x 30 meter teveel vliegt. In het Duitse team werd hier ook wel goed in gecoached.
Wat opviel:
Voor het eerst sinds 1991 werd het WK F3B nu weer in Nederland georganiseerd. Een goed moment om een visitekaartje af te geven. Nederlanders zijn namelijk op vele fronten mondiaal goed bezig. Zeker op het gebied van sport als je ons internationaal vergelijkt. Ik ben dan ook nieuwsgierig hoe de buitenlandse deelnemers nu terug kijken op dit WK en op Nederland als (gast)land en als organisator. Volgens mij hebben ze goede punten gezien, maar ook minder goede. Dat is in ieder geval wat ik opgevangen heb. Lijkt me waardevolle informatie, maar ik ben dan ook dol op feedback en verbeteren waar mogelijk.
Over het algemeen vindt men Nederland mooi, goed georganiseerd en voorzien van uitstekende infrastructuur. Het weer zal de deelnemers tegengevallen zijn, zeker in het begin van de week. Maar ieder weldenkend mens snapt dat wij dat niet in de hand hebben. Wat wij wel in de hand hebben is onze mentaliteit. Dan heb ik het over inzet, betrokkenheid en vriendelijkheid. En op dit punt maak ik me zorgen. Als ik even kritisch mag zijn, wat ik al de hele tijd ben, dan noem ik dat de houding van de Nederlanders niet best overkomt. Ik heb het in dit specifieke geval dan over liefde voor de sport F3B en gastvrijheid naar de deelnemers die veel tijd, geld en energie gestopt hebben in dit WK. Op zich voor mij geen verrassing dat we niet al te best overkomen. We zijn niet voor niets in 2015 met NK wedstrijden gestopt. De sfeer als gevolg van deze mentaliteit die op het WK bij het Nederlandse kamp hing, was in die zin ook een gelijkende afspiegeling van F3B Nederland. F3B vliegen is leuk, maar als je de Nederlanders aanschouwt zou je een andere indruk kunnen krijgen. Omdat ik tot en met vorig jaar F3B gevlogen heb voel ik me nog altijd een F3B vlieger. Ik was de enige Nederlandse F3B vlieger als jurylid. De meeste juryleden waren Duitsers. Dat moet wel te denken geven.
Ik heb begrepen dat Martin Weberschock tijdens een regenmoment het initiatief heeft genomen om over de toekomst van F3B te praten. Goed moment nu iedereen aanwezig is en toch moet wachten. De teruglopende interesse voor F3B wordt overal gemerkt. Zoals hierboven al genoemd doen al jaren dezelfde piloten mee. In Duitsland valt het nog mee, maar in alle andere landen is er geen sprake van "nieuwe aanwas". Hoe komt dat? En wat daaraan te doen? Goed voor een interessante discussie waar ik niet bij geweest ben. Een eenvoudige oplossing is er in elk geval niet.
Positief afsluiten. De nummer 1 van dit WK mag zich een echte kampioen noemen die in alle weers-omstandigheden uit de voeten kan. Er zijn uiteindelijk toch 6 ronden gevlogen wat een prestatie genoemd mag worden. Vliegbasis Deelen blijkt een uitstekende locatie voor dergelijk evenement. Zelfs na een dag veel regen geen modderpoel te zien. Dat is bij eerdere WK's wel anders geweest. Volgens mij zijn er ook geen discussies geweest over twijfelachtige beslissingen en installaties met wel of geen vertraging.
Hieronder nog een paar foto's. Die heb ik, zoals gebruikelijk 500 pixels breed gehouden. Anders wordt mijn site te groot en mot ik bijbetalen. Waar ik dus geen zin in heb. De foto's zijn op te vragen in origineel formaat.
Eerst de foto's van de Arnhem Open 2015:
Pictures of 30 July (WC F3B 2015)
|